Friday, September 19, 2014

4. Setting Out Tapak dan Pad Footing


Setting out tapak bertujuan nak kenalpasti dan menandakan kedudukan pad footing. Setting out tu adalah kerja-kerja tarik benang dan cacak kayu atas tanah untuk tanda kedudukan pad footing. Kayu yang dibina kelilig tapak macam kandang tu ada tanda ukuran kat atas kayu tu. Pad footing akan dibina sehingga menjadi tiang kepada rumah ini. Lubang dikorek sebanyak 33 lubang, ikut kemahiran tukang dia kata 32 je. Saya tambah 1 lagi di bahagian dapur sebab next time, lepas dapat CCC saya nak renovate tambah 1 lagi bilik kat belakang, kalau ada ongkosnya.


JCB telah digunakan untuk mengorek lubang pad footing. Kalau projek kecik, pad footing sikit, sikit tu dalam 4 biji nak buat tempat letak kereta atau stor, lebih baik korek sendiri. Sebab kalau buat stor tak perlu pad footing yang besar. Untuk yang ni sewa JCB RM400 sehari (murah RM50 sikit dari Hamzah Ibir).

Barang-barang untuk kerja-kerja set out tapak dan pembinaan pad footing telah dibeli sekali dengan bahan untuk renovate stor yang menjadi rumah kongsi.  Untuk kerja2 set out tapak hanya perlukan benang, paku 2" dan kayu 1"x2" atau kayu chapca atau kayu pakai buang atau yang mana yang murah. Tapi saya guna kayu 1"x2", gred tak pasti pulak. Biasa kedai ada 2 gred je. Baik atau biasa. Japan atau local. Ori atau local.

Lubang pad footing yang telah dikorek disusun besi. Sepatutnya saiz pad footing perlu ikut saiz dari pelan besi atau pelan RC. Kepala Tukang @ kontraktor ni dari Dungun tanya "Mana pelan besi?", mungkin ini projek pertama dia buat di Kemaman ikut kelulusan MPK. Sebelum ni dia hanya buat kerja area KT, Dungun, Kuantan ada pelan besi. Kalau buat kerja di Kemaman pon dia buat renovation yang tak guna pelan dan takde kelulusan Majlis.




Seterusnya lubang diisi dengan konkrit. Saya guna konkrit ready made gred 22 normal. Gred 22 ni ada 2 jenis, normal atau JKR. Kalau nak ngada2 dan duit pon banyak boleh la nak gred 22 JKR. Kalau dia tanya nak cair ke pekat? Tanya dia balik, untuk buat pad footing elok cair ke pekat. (saya rasa sama je, cepat kering atau lambat kering je)



 
 (lori siput ni ada saiz - ada besar ada kecik - dah dalam gambar jadi kecek pulak)


Konkrik order sebanyak 10m3. 1m3 = RM200. Awalnya wak ni anggar 8m3 je pastu tak cukup, tambah lagi 2m3. Order dengan Hamzah Ibir. Minimum order 5m3 selori, kalau kurang kena transportation charge RM100 per trip. yang lebih 2m3 tu kena cas. Jadi untuk konkrit ni saya dah belanja RM2100. Kalau nak murah baik guna Mixer. Mungkin boleh save beberapa ratus.

Selepas konkrit dah kering, bata diikat keliling besi yang tercacak tu untuk buat Stam (saya tak tau mcm mana ejaan yang betul atau term yang betul, tapi itu yang saya dengar). Stam akan dituang konkrit sehingga setinggi tapak. Kemudian tanah diisi semula searas dengan tapak.


 
(bata disusun keliling besi untuk buat stam)

Barang-barang untuk kerja set out, pad footing dan rumah kongsi adalah seperti berikut:
1) Paku 2 1/2" (termasuk untuk renovate setor) - 2 boxes RM35/box = RM70
2) Paku atap (untuk renovate setor) - 1kg = RM7
3) Besi Y12 CQ 1 Bundle (atau 1 tan) RM1800
4) Besi Link R6 120 pcs, RM7/pc = RM840
5) Dawai 1 gulung besar RM100
6) Plywood 12mm Greenline (Gred baik - untuk buat lantai rumah kongsi) 5pcs, RM50/pc = RM250
7) Plywood 6mm (untuk dinding rumah kongsi) 13 pcs, 30/pc = RM390
8) Zink 5/12, RM1.70 sekaki = RM102
9) Kayu 1x2 gred B (untuk set out dan kerja buat beam akan datang) 1 tan RM880
10) kayu 2x3 30/10, RM1 sekaki = RM300
11) Paku 2" 4 kotak, RM35sekotak = RM140
12) Simen 10 beg, RM18.50 sebeg = RM185
13) Bata simen (untuk pad footing), 8 pallet, RM136/pallet = RM1088 (bata Hamzah Ibir lagi murah RM115 sepellet dan saiz besar sikit)
14) Transport percuma sebab beli banyak buat kali pertama
Total = RM6152

Tambahan barang yang tiada di Tick Li kena beli di hardware lain.
15) Kerek kecik 2 biji RM40/pc = RM80
16) Tudung kecik 1 biji RM18
17) zink 5/12, 60 kaki, RM2.20 sekaki = RM132 (lepas kira2 semula yang beli di Tick Li tadi rupanya tak cukup)
18) Mangkuk tandas plastik 1 pc RM18
19) 4" PVC pipe (kelabu) 1 batang RM32
Total = RM280
Transport free sebab beli dengan Hamzah Ibir (dekat) tapi barang dia lebih mahal dari Tick Li. Barang yang beli no. 15 - 19 untuk rumah kongsi semata.

Tambahan beli racun anai-anai:
20) 4 liter RM145
21) penyiram pokok bunga utk siram racun RM18

Semasa lori siput hantar konkrit, dia telah langgar paip beserta meter di tapak projek. Kos pembaikan dibayar oleh driver. Saya perasan driver2 ni banyak yang agak cuai. Langgar meter, langgar paip walaupun dah bertanda. Lori besar, kelindan xde, dia main tekan je minyak tu, main belok je mana dia suka.

Meter air didapati dah rosak, saya call tukang air SATU yang pasang paip ritu. Dia kata buat laporan pada SATU nanti ada orang datang baiki, tapi kena bayar.... tak ingat pulak berapa...RM50 ke RM100 ke RM150. Jadi saya bg tau driver yang tengah cuak tu. Dia kata jangan bg tau majikan dia, dia akan bayar kos baiki. Saya tak buat laporan pada SATU, saya g hardware tanya barang dulu. masa ni belum tau lagi meter rosak. Beli fitting paip yang pecah dalam RM30. Driver bayar pastu mintak maaf. Lepas tu tukang repair. 2 3 hari datang site, wak tu kata "meter nya tak jalan bos" "air nya slow". Confirm rosak dan air jadi perlahan. Mungkin sebab meter yang rosak atau ada paip yang terlipat atau penyek masa kena langgar. Saya biakan je sebab guna atau tak air tetap kena cas minimum RM15 sebulan. Sebelum ni guna memang tak pernah lebih RM15.

 
(kesan tayar lori siput yang langgar meter air)

 
(paip yang telah dibaiki - tapi meter dah rosak)

38 comments:

  1. Replies
    1. Yeah!!!..itulah perkataan yang kita cari..

      Delete
    2. Stump tu tiang pendek tapak gajah yg dikambus tanah sebelum bina beam bawah....tk gitu?

      Delete
  2. Assalamualaikum tn...Bole x nak minta tn tolong emailkan excel list barang2 yang nak dibeli untuk dibuat kira2. Email saya budisihadi@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Tuan, boleh saya mohon dapatkan nota excel berkenaan bahan2 yang diperlukan untuk buat rumah?saya mempunyai cash yang limited untuk membuat rumah. boleh emailkan kepada saya syahanezrozaarif@gmail.com.

    Terima kasih bnyk2 tuan

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum tuan. boleh dapatkan nota excel mengenai bahan- bahan untuk buat rumah? mohon dapat emelkan kepada saya di is87orange@gmail.com Jasa dan budi baik tuan amat dihargai.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Tuan, boleh saya mohon dapatkan nota excel berkenaan bahan2 yang diperlukan untuk buat rumah?saya mempunyai cash yang limited untuk membuat rumah. boleh emailkan kepada saya muslimin2@gmail.com

    ReplyDelete
  6. Assalamu'alaikum tuan.. saya pun berminat dengan tuliasn tuan ni, mohon kiranya untuk emailkan kepada saya juga note Excel bahan yang diperlukan untuk buat rumah. bobliem@gmail.com Jazakallhukhoir..

    ReplyDelete
  7. As salam sedara tapak rumah boleh ke xbuat footing kira terus buat base sj - ada jenis2 tanah boleh buat mcm tu?

    ReplyDelete
  8. Assalamu'alaikum tuan.. saya pun berminat dengan tuliasn tuan ni, mohon kiranya untuk emailkan kepada saya juga note Excel bahan yang diperlukan untuk buat rumah. azlina.rahman84@gmail.com

    ReplyDelete
  9. Assalamu'alaikum tuan.. saya pun dalam proses mebuat rumah sendiri. Nak buat macam tuan buat. Jaga sendiri, mohon kiranya untuk emailkan kepada saya juga note Excel bahan yang diperlukan untuk buat rumah. Berharap sangat. kamalnizam.mj@gmail.com . Terima kasih banyak2. Semoga Allah memudahkan urusan tuan. Amin.

    ReplyDelete
  10. salam boleh tlg emelkan bahan2 tg yg diperlukan utk buat rumah. sy nak buat sikit2 sbb modal kurang.. kalau ada tlg emelkan.. fauzi5319@gmail.com

    ReplyDelete
  11. Assalamu'alaikum tuan.. saya pun berminat dengan tuliasn tuan ni, mohon kiranya untuk emailkan kepada saya juga note Excel bahan yang diperlukan untuk buat rumah.
    mfrzomr_89@yahoo.com

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum..saya pun berminat dengan senarai bahan. Mohon jasa baik tuan emel kepada saya di
    transformisery85@gmail.com

    ReplyDelete
  13. ALHAMDULILLAH......Jazakallhukhoir..

    ReplyDelete
  14. Assalamu'alaikum tuan.. saya pun berminat dengan tulisn tuan ni, mohon kiranya untuk emailkan kepada saya juga note Excel bahan yang diperlukan untuk buat rumah. email:shimijie12@yahoo.com

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum..tuan,mohon share list barang yg perlu digunakan utk buat rumah.ni email saya cg_tina@ymail.com.

    ReplyDelete
  16. Slmt ptg..mohon share senarai barang2 yang perlu untuk membuat rumah..email saya alexviasylvia@yahoo.com..terima kasih

    ReplyDelete
  17. salam...masaa bile nk tuang racun anai2 tu?

    ReplyDelete
  18. Salam bolh email kpd sy senarai dan harga barang

    ReplyDelete
  19. Assalam. Boleh email kpd sy senarai barang2 nak dibeli? irwan0706@gmail.com

    ReplyDelete
  20. bleh x antar list untuk buat rumah skali ngn price

    ReplyDelete
  21. Assalamualaikum tuan. boleh dapatkan nota excel mengenai bahan- bahan untuk buat rumah? mohon dapat emelkan kepada saya di sham5425@yahoo.com.my Jasa dan budi baik tuan amat dihargai.

    ReplyDelete
  22. Assalamu'alaikum tuan.. saya berminat dengan tuliasn tuan ni, mohon kiranya untuk emailkan kepada saya juga note Excel bahan yang diperlukan untuk buat rumah.
    zulfadlzy@gmail.com

    ReplyDelete
  23. Assalamu'alaikum tuan.. saya berminat dengan tuliasn tuan ni, mohon kiranya untuk emailkan kepada saya juga note Excel bahan yang diperlukan untuk buat rumah.email : aimandanial862@gmail.com

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum tuan.. terima atas perkongsian ilmu yang dibuat. Semoga mendapat ganjaran sewajarnya. Saya berminat dengan tuliasn tuan ni, mohon kiranya untuk emailkan kepada saya juga note Excel @ fail lain bahan yang diperlukan untuk buat rumah.Alamat email : mathassan@hotmail.com

    ReplyDelete
  25. Assalamu'alaikum tuan..
    Terima kasih atas perkongsian ini dan jika boleh mohon kiranya untuk emailkan kepada saya juga note Excel bahan yang diperlukan untuk buat rumah ke sukanpdt@yahoo.com Semoga perkongsian tuan ini mendapat ganjaran sewajarnya.. tQ

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum Tuan, boleh saya mohon dapatkan nota excel berkenaan bahan2 yang diperlukan untuk buat rumah?saya mempunyai cash yang limited untuk membuat rumah. boleh emailkan kepada saya angahntq2@gmail.com

    ReplyDelete
  27. Assalam,boleh x emaailkan saya bahan2 diperlukan, rashidrahim2208@gmail.com tq

    ReplyDelete
  28. Salam..blh tak email bahan2 tu utk saya bust rmh sendiri nanti di Marang

    ReplyDelete
  29. Assalamu'alaikum tuan. Saya berminat dengan perkongsian tuan membina rumah sendiri. Pengalaman yang sangat berharga dan bermanfaat buat kami blog walker yg baru berjinak dgn usaha ini. Minta jasa baik pihak tuan kiranya pihak tuan sudi untuk emailkan saya di ainasafiasaluddin@gmail.com nota excelsheet dan bahan/material yg di perlukan untuk membina rumah sendiri. Semoga ilmu yg dikongsikan ini akhirnya memberi manfaat kpd tuan sendiri di akhirat nanti asbab tuan membuka jalan mudah dan sedekah ilmu yg bermanfaat buat semua. Semoga tuan sentiasa diberkati Allah dan sentiasa dalam rahmat ya. Jazakallahu khairan jaza'. ☺️

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum Encik, boleh saya mohon dapatkan nota excel berkenaan bahan2 yang diperlukan untuk buat rumah?saya mempunyai cash yang limited untuk membuat rumah. boleh emailkan kepada saya rafidahbtambo@gmail.com
    Jasa baik Encik amat saya harga.. Terima kasih

    ReplyDelete
  31. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum Encik, boleh saya mohon dapatkan nota excel berkenaan bahan2 yang diperlukan untuk buat rumah?saya mempunyai cash yang limited untuk membuat rumah. boleh emailkan kepada saya e_sham9009@yahoo.com
    Jasa baik Encik amat saya harga.. Terima kasih

    ReplyDelete
  33. chat wa ke nombor ni +60193771218 biasa buat rumah sapkong sistem progres dari hasil keje countractour...

    ReplyDelete
  34. Assalamu'alaikum tuan.. saya pun berminat dengan tulisn tuan ni, mohon kiranya untuk emailkan kepada saya juga note Excel bahan yang diperlukan untuk buat rumah. email:fazliseferagic@gmail.com

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum tuan...blh tlg emel kn list brg2 yg guna dlm bentuk Excel? Sy dlm proses membuat umh sndiri skrang ni

    ReplyDelete
  36. assalamualaikum. saya berminat untuk dapatkan nota excel barang2 binaan untuk buat rumah sendri. kalau boleh emaikan kepada khairul.9898@gmail.com. saru perkongsian pengalaman yang menarik tuan. tahniah.

    ReplyDelete