Friday, September 19, 2014

2. Lukisan Pelan & Kelulusan MPK

 

Rumah ini dibuat secara sah dengan membuat lukisan serta mendapatkan kelulusan dari Majlis Perbandaran Kemaman. Tak perlu bersusah-susah nak belajar autocad nak lukis pelan rumah sendiri. Upah je runner. Anda hanya perlu upah runner yang akan membuat lukisan anda, dia juga yang akan berlari ke sana ke sini mendapatkan kelulusan dengan MPK. Orang majlis pon dah kenal dengan orang macam ni, jadi lebih senang berurusan. Kita hanya perlu setuju dengan design, sain borang, dan bayar.




Bayaran yang dikenakan setakat ini:
1) Daftar pelan RM133
2) Wang amanah RM500
3) Deposit papan tanda RM150
4) IWK RM150
5) Carian rasmi RM20
6) Upah RM2600
Jumlah = RM3553

Harga boleh jadi berbeza bergantung pada saiz rumah, charges yg dikenakan PBT dan upah. Biasanya upah dia kira kaki persegi.

Tempoh untuk mendapatkan kelulusan majlis adalah dalam tempoh kurang 30 hari. PBT ada polisi tak boleh tunggu lama-lama. Semakan dari semasa ke semasa boleh dilakukan sendiri melalui portal http://www.epbt.gov.my/osc/

Untuk daerah Kemaman (MPK), perlu menghantar 5 salinan lukisan yang melibatkan bahagian pembangunan, kejuruteraan dan ??? tak ingat. cepat atau lambat bergantung pada work load setaf MPK tersebut. dan juga bergantung pada availability pegawai yang nak sain. Kalau pegawai gi kursus atau cuti atau gi kawin atau EL atau MC, maka lambat la nak process.

Harga tersebut tidak finalize sebab masih ada lagi pembayaran..SPAN-KWSMP RM600 dibayar dengan membuat banker cheque. Dan satu lagi RM250++ untuk tujuan lebih kurang SPAN jugak.

Selain dari itu anda juga perlu buat pelan RC atau pelan besi beserta tanda tangan, dapatkan pengesahan wiring dari seorang wireman, mendapatkan tandatangan IR Electrical. Semua ni duit.. dan kita kena la buat rumah tu dengan betul untuk mendapat kepercayaan pemunya cop. (cop RC RM500, IR Electrical RM500 harga lebih kurang la)

Untuk di Kemaman pelan RC boleh mendapat kelulusan majlis kemudian. Untuk di tempat lain mungkin kena dapatkan bersekali dengan senarai di atas.

Cop-cop untuk kelulusan tu lebih baik serah je pada runner. Nak cari sendiri boleh, kalau ada kenalan. Tapi bagi saya tak padan nak runner sendiri untuk sebuah rumah. Kalau cari makan sememang nya runner barulah berbaloi, sebab kena berurusan dengan banyak orang..birokrasi.

Yang penting boleh dapat CCC (sebelum ni panggil CF), sijil layak menduduki. Bila ada CCC ni barulah nilai hartanah ni boleh naik lagi dan akan datang senang nak jual dan pindah milik.

27 comments:

  1. Saya sedang mencari pelukis plan utk projek ubahsuai rumah di Kemaman.
    Boleh Tuan bagi cadangan.

    ReplyDelete
  2. Salam..boleh share no contact runner tuan?

    ReplyDelete
  3. Assalam..
    Tuan,
    Saya Mazlan daripada Binjai Kemaman.Saya berhasrat untuk tambah bilik disebelah rumah.rumah saya corner lot.saya perlukan sebuah pelan dan ingin tahu berapa kos yang tuan boleh cadangkan.setelah mendapat kelulusan, saya cadang nak bina sendiri bangunan tersebut.
    Harap mendapat respon daripada tuan.terima kasih.

    ReplyDelete
  4. Assalam..
    Tuan,
    Saya Mazlan daripada Binjai Kemaman.Saya berhasrat untuk tambah bilik disebelah rumah.rumah saya corner lot.saya perlukan sebuah pelan dan ingin tahu berapa kos yang tuan boleh cadangkan.setelah mendapat kelulusan, saya cadang nak bina sendiri bangunan tersebut.
    Harap mendapat respon daripada tuan.terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dapatkan kelulusan tu adalah cara yang betul. Tapi buat apa buat kelulusan jika kita boleh buat diam2 yang tak perlu keluarkan kos. Sedangkan staf MPK sendiri pon buat ubahsuai tak mohon kelulusan.

      Melainkan kawasan rumah tuan di UK atau Australia memang wajib dapatkan kelulusan council setempat. Sb kejiranan orang sana kuat report.

      Delete
  5. runner hanya dapatkan tandantangan dan cop shjkan? document, drawing dan design2 tuan bg siapa yang buat?

    ReplyDelete
  6. kalau tanah kawasan kg status pertanian perlu approval majlis ke tuan?

    ReplyDelete
  7. Kebiasaannya berapa lama tempoh proses untuk mendapatkan ccc utk sesebuah rumah. Bagaimana proses ini berjalan, atau flowchart nya. Bermula dengan borang borang nya dh ditandatangani, kemana pulak arah tuju borang borang ni sehingga dapat ccc tu.

    ReplyDelete
  8. Boleh share nama dan contact runner dan kontraktor yg tuan kenal utk buat rumah area Kemaman? Terimakasih

    ReplyDelete
  9. Bina rumah murah, atas tanah sendiri, boleh contact saya, Ainaa 0199197005. Terimakasih tuan tanah.

    ReplyDelete
  10. aslkum tuan.. tolong sy sgt2 tuan.. ajarkan sy stepnya.. sy nk buat rumah sendiri(guna tukang rumah indon tanpa kontraktor)...selepas sy hantar pelan ke majlis.. lepas majlis luluskan... perlukah sy cari org2 yg ada lesen kontraktor sebagai dummy? dan biasanya brapa bayarannya?? nk pakai kontraktor mahal..

    ReplyDelete
  11. Mohon post tuan,
    Pada yang sekitar utara boleh terus menghubungi kami(NV construction and renovation)dibawah NORTH CONSTRUCTION untuk dapatkan sebutharga,pelan dan perjanjian.ada tanah kami bina.
    Jaminan 2tahun.sekitar utara sahaja
    PERLIS,KEDAH,PENANG,PERAK.

    ReplyDelete
  12. Assalammualaikum tuan, saya ingin membina rumah di atas tanah di kawasan Serendah. Saya telah berhubung dgn MAJLIS DAERAH HULU SELANGOR dan pegawainya memberi 3 syarikat Pelukis Plan yg selalu berhubung dgn Majlis. Boleh ke permohonan lukisan plan utk rumah saya nanti melalui pelukis plan yg lain dan apakah kemudian nanti ada masalah tentang kelulusan....tkasih

    ReplyDelete
  13. SALAM... NAK TANYA.. BERAPA KOS BAYAR PELUKIS PELAN BAGI RENOVATION...

    ReplyDelete
  14. As salam Tuan, sy bercadang nak bina rumah sendiri.Jadi, sy nak minta jasa baik tuab emelkan sy list barang tu.....nawi_ppkp@yahoo.com. Terima kasih

    ReplyDelete
  15. Salam tuan,
    Saya nak minta jasa baik untuk kongsikan list barang untuk rujukan saya. Plan nak bina rumah bulan depan. Ni email saya: irzan84@gmail.com

    ReplyDelete
  16. saya nak buat rumah ayam ni..bapak ayam dah ada rumah je takde

    ReplyDelete
  17. Mintak izin doft copy bg dua gmbr ditsboleh sbb saya kena cari lukisan bangunan seperti diats untuk buat kerjskursus😭😭😭

    ReplyDelete
  18. Boleh saya dapat no. Contact runner? Ni no.saya 0102845755

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak dpt pon. ni no ws pelukis pelan berdaftar. 0149824335

      Delete